Aanpak les

Een CLIL-les is niet gelijk aan een gewone les. Het gebruik van de vreemde taal maakt de les complexer.

In Nederland (https://www.nuffic.nl) ziet men het aldus: tweetalig onderwijs rust op 3 pijlers:

1. Taalvaardigheid
Leerlingen spreken op een hoog niveau Engels. Ze kunnen de taal niet alleen hanteren in een klaslokaal, maar ook in verschillende internationale en/of interculturele settings en ongeacht het gespreksonderwerp. De CLIL-didactiek (Content and Language Integrated Learning) is een belangrijk instrument om dit te bereiken. Dit is de didactiek achter tweetalig onderwijs en behelst een communicatieve en taalbewuste aanpak.

2. Wereldburgerschap
Leerlingen ontwikkelen een open, brede blik op de wereld. Dit gebeurt door dagelijks een internationale setting te creëren op school. Maar ook door leerlingen de wereld in te sturen.
De school laat haar visie op wereldburgerschap zien en hoe zij deze vertaalt naar het programma.

3. Persoonsontwikkeling
Persoonsontwikkeling is grotendeels het doel van de eerste 2 pijlers. De leerling groeit als persoon. Leerlingen kunnen reflecteren, zijn betrokken, verantwoordelijk, creatief, ondernemend en weerbaar. Scholen worden uitgedaagd om te laten zien welke doelen zij stellen op dit gebied en hoe deze zichtbaar worden.

De 3 pijlers: meetbaar, aantoonbaar en merkbaar:

    • Taalvaardigheid is meetbaar, aantoonbaar en merkbaar
    • Wereldburgerschap is vooral aantoonbaar en merkbaar
    • Persoonsontwikkeling is vooral merkbaar

No-tech activerende werkvormen voor startende CLIL-leerkrachten:

Mario Lecluyze, leraar Engels en vakcoördinator in de Sint-Paulusschool Campus College in Waregem, gaf deze presentatie.
Activerende werkvormen vormen een essentieel onderdeel van de CLIL-didactiek. In deze doe-sessie ondervonden de deelnemers hoe 14 eenvoudige werkvormen talige interactie over de inhoud bevorderen. De werkvormen zijn bruikbaar voor CLIL in alle talen, maar de voorbeelden zijn in het Engels.

Bekijk hier het materiaal


Enkele ideeën/tips om je op weg te helpen:


Enkele concrete voorbeelden: